Samfund

Nye indsatser i Hørsholm Kommune skal give tid til byggesagsbehandling

Hørsholm Kommune har fokus på at skabe plads til effektiv sagsbehandling, efter byggesagsbunkerne igen er på vej op.

I slutningen af 2021 kom der has på bunkerne, men nu er de i stigning igen.

Byggesagsområdet har stor bevågenhed i Hørsholm Kommune. Der er stor interesse for både nye projekter, tilbygninger osv. Antallet af byggeansøgninger og henvendelser er steget drastisk de senere år – hjemsendelse af borgerne grundet Corona, udbetaling af feriemidler, økonomiske incitamenter, puljer til byggeriet samt en stigning i salget af ejendomme i Hørsholm Kommune vurderes alle at have bidraget til stigningen.

Byggesagsafdelingen har svært ved at følge med. Fra Corona-pandemien ramte Danmark og et år frem, steg antallet af byggesager drastisk. En opgørelse viser, at afdelingen modtog 35 % flere sager det år. Udviklingen vendte frem mod slutningen af 2021, og her betød en opnormering af medarbejdere og den let faldende udvikling i antal sager, at afdelingen kunne ekspedere flere sager, end der kom ind. Listen over byggesager, der afventede visitering/screening, faldt i efteråret fra ca. 140 sager til ca. 80 sager.

Antallet af byggesager på listen er imidlertid igen steget til ca. 140. Det skyldes i høj grad de aktuelle, tilgængelige medarbejderressourcer, ligesom afdelingen er overgået til et nyt sagsstyringssystem, som har været mere kompliceret end ventet.

Hvilke indsatser er der fokus på?

Der er fokus på at skabe plads til effektiv og egentlig sagsbehandling – og forbedre kommunikationen til borgeren. Byggesagsafdelingen vil:

  • fremover holde byggesagsvagttelefonen åben mandag, onsdag og fredag (fremfor alle ugens dage)
  • have fokus på en kommunikationsindsats. Det skal være lettere at finde god information på hjemmeside mv.
  • indføre tidsbestilling til forhåndsdialog mv.
  • indføre ny procedure for, hvad der uploades på weblager. Fremover uploades kun afgørelser, tegninger og lign. med direkte relevans for byggeriet og ikke fx mailkorrespondancer. Dermed sparres der tid ift. manuel gennemgang af samtlige sagsdokumenter.
  • gentænke, hvordan byggesager oprettes, organiseres og fordeles med hjælp fra det nye sagsstyringssystem. Det skal bl.a. sikre, at sager med lave servicemål lettere identificeres og prioriteres.

Kommentarer