Livsstil og forbrug

Kritisk tilsyn i hjemmeplejen – kvaliteten skal op

I en ny tilsynsrapport kritiseres hjemmeplejen for arbejdet med medicinhåndtering, sundhedsfaglig dokumentation og for borgernes oplevelse af praktisk bistand. 

Administrationen har iværksat en række øjeblikkelige indsatser for at fjerne risici. Derudover behandler Social- og Seniorudvalget på et ekstraordinært møde fredag den 12. november en samlet handleplan til imødegåelse af problemerne.

Hørsholm Kommune gennemfører årlige, uafhængige og uanmeldte tilsyn på plejecentre og i hjemmeplejen. Det føres af BDO.

I en ny tilsynsrapport, som vedrører de tre dagdistrikter i den kommunale hjemmepleje i Hørsholm, fremgår det, at kvaliteten i hjemmeplejen er faldet siden sidste rapport fra 2020. På områderne medicinhåndtering, sundhedsfaglig dokumentation og praktisk bistand er indsatsen ”Ikke tilfredsstillende”, og den tilsynsførende bemærker om medicinhåndteringen, at ”i to distrikter er der mangler af meget alvorlig karakter, hvor det er tilsynets vurdering, at der er fare for borgernes sikkerhed”.

Tilsynet er iværksat af Hørsholm Kommune selv, og er et årligt, uafhængigt, uanmeldt tilsyn. Tilsynet supplerer de nationale tilsyn fra Styrelsen for Patientsikkerhed og skal sikre, at der hurtigt kan gribes ind over for fejl, ligesom der skabes grundlag for videre læring og udvikling i hjemmeplejen.

”Tilsynsrapporten udtrykker alvorlig kritik af især medicinhåndtering og sundhedsfaglig dokumentation, og det er en kritik vi tager alvorligt. Vi har derfor iværksat en øjeblikkelig gennemgang af alle medicin-sager, ligesom vi har fulgt op på de sager, vi kritiseres for håndteringen af. Derudover har vi udarbejdet en samlet handleplan, som nu skal politisk behandles”, udtaler Velfærds- og Kulturdirektør Jan Dehn.

Hjemmeplejen får ros for kommunikationen med borgerne, og arbejdet med rehabilitering har løftet sig siden forrige rapport.

”Jeg glæder mig naturligvis over, at hjemmeplejen får en god tilbagemelding på deres kommunikation med borgerne, ligesom vi har løftet vores indsats med rehabilitering. Men mit fokus er i øjeblikket først og fremmest på problemerne, og på at sikre, at tilliden til hjemmeplejen kan bevares, og alle borgere får den hjælp de har ret til”, udtaler Jan Dehn.

Læs mere om bedømmelsen af de tre dagdistrikter på syv udvalgte dimensioner af hjemmeplejen i faktaarket

Hjemmeplejens punkt-for-punkt plan til opfølgning på tilsynets anbefalinger fremgår her 

Læs tilsynsrapporten her

Læs også sagen som Social- og Seniorudvalget behandler fredag den 12. november, og som indeholder den samlede handleplan for løft af kvaliteten i hjemmeplejen samt selve tilsynsrapporten. 

Kommentarer