Kontrakten er underskrevet – Lokaltog har bestilt 14 spritnye batteritog
Efter en lang proces kunne Lokaltog, der er en del af Trafikselskabet Movia, tirsdag i denne uge underskrive kontrakt med den schweiziske togproducent Stadler. Dermed er leveringen af 14 nye batteritog til indsættelse på Østbanen og Tølløsebanen så at sige sat på skinner. Det fortæller Lokaltog i en pressemeddelelse.
Lokaltog udpegede allerede i starten af august måned Stadler som vinder af udbuddet af 14 nye batteritog, og inden kontrakten kunne underskrives, skulle indkøbet godkendes af Region Sjælland, som står bag finansieringen med en lånegaranti. Det skete på regionsrådsmødet den 24. september.
Selve kontraktunderskrivelsen fandt sted i Lokaltogs hovedkontor, og administrerende direktør i Lokaltog, Lars Wrist-Elkjær, kalder det en stor dag for selskabet, der driver 9 lokalbaner på Sjælland og Lolland-Falster på kontrakt med trafikselskabet Movia.
– Vi ser i Lokaltog meget frem til det fremtidige samarbejde med Stadler, og jeg vil også gerne takke Region Sjælland for at have givet os mandat til at foretage et historisk skifte, hvor vi med den her kontrakt fremover erstatter vores gamle dieseltog med et mere bæredygtigt alternativ. Vi kommer for første gang i over 50 år til at overgå til en helt ny teknologi, der bidrager effektivt til den grønne omstilling og samtidig betyder, at vores passagerer vil opleve en mere behagelig og komfortabel rejse, der kommer til at leve op til nutidens standarder, hvilket glæder os meget i Lokaltog, siger Lars Wrist-Elkjær.
Lokaltogs kommende batteritog bliver af typen FLIRT, der er en velafprøvet model fra Stadler, som allerede har leveret dette tog til andre europæiske lande samt USA.
– I dag har vores model FLIRT Akku vundet endnu en konkurrence for batteritog, og vi er begejstrede for, at Danmark nu tager denne innovative løsning til sig og stolte over, at vi med vores køretøjer kan støtte vores kunde på vejen mod bæredygtig mobilitet. Den accelererende klimakrise styrker kun vores overbevisning om, at fremtiden for moderne transport ligger i grøn teknologi, udtaler Dr. Ansgar Brockmeyer, der er vicedirektør for Marketing og Salg hos Stadler.
Som nævnt er indkøbet godkendt af regionsrådet i Region Sjælland, der også er garant for Lokaltogs lån. Også her er der glæde over, at Lokaltog og Stadler nu har underskrevet kontrakten.
– Jeg ser meget frem til at få de nye, moderne batteritog ud at køre på Tølløsebanen og Østbanen, som lige er blevet færdigrenoveret. De nye tog er et vigtigt skridt i regionens grønne omstilling, og de bliver en stor gevinst for de rejsende og styrker det regionale hovednet. Adgang til både toiletter, borde og WiFi vil gøre det endnu mere attraktivt at vælge den kollektive trafik. De nye tog kommer med en tophastighed på 160 kilometer i timen, som vil gøre det muligt at overveje helt nye betjeningsmuligheder på det statslige banenet, siger Christian Wedell-Neergaard, der er formand for udvalget for regional udvikling, uddannelse, kollektiv trafik og internationalt samarbejde i regionen.
Lokaltog forventer, at Stadler leverer de nye batteritog i perioden fra 4. kvartal 2027 og frem til udgangen af 2028. Den endelige leveringsplan vil først i slutningen af indeværende år være helt klar.
Fakta om Lokaltogs nye batteritog
- De nye batteritog leveres af den schweiziske togproducent Stadler.
- Togene bliver udstyret med borde, toiletter og WiFi.
- Når alle batteritog er leveret, vil Lokaltogs IC2-tog blive udfaset.
- Region Sjælland står bag finansieringen som garant for Lokaltogs lån til indkøb af de nye tog.
- Et af de fire hovedtemaer i Movias nye Mobilitetsplan 2024 er “Fokus på klima og miljø”. Med Lokaltogs køb af 14 nye batteritog – og option på yderligere 10 til indsættelse på strækninger i Region Sjælland – tages det første store skridt i forhold indfrielse af målsætningen om, at alle nye tog kører på el.
- De 14 nye batteritog bliver emissionsfri og bidrager derudover til et bedre nærmiljø, da de også reducerer støjgener fra togenes accelerationer og tomgang ved stationer.
- Togene vil blive sat i drift på Østbanen og Tølløsebanen – se strækningskort herunder.
Kommentarer